Design a site like this with WordPress.com
Ξεκινήστε

Ο Γιώργος είναι πονηρός

Γράφει ο Άρης Ι. Τάτσης.

Όλοι σας έχετε ζεματιστεί από τους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος. Άλλοι πολύ κι άλλοι σαν κι εμένα λιγότερο. Θα φτάσουμε κι εκεί μη βιάζεστε.

Το καπέλο στους λογαριασμούς μπαίνει με την περιώνυμη “ρήτρα αναπροσαρμογής”. Στους λογαριασμούς της ΔΕΗ βρίσκεται στη δεύτερη σελίδα του λογαριασμού πάνω δεξιά (5 έως 10 αράδες από την κορυφή).

Και τι πάει να πει ρήτρα αναπροσαρμογής; Ρήτρα σημαίνει συμβατικός όρος. Ένας όρος της συμφωνίας σας με τη ΔΕΗ ή τον άλλο πάροχο ηλεκτρικού ρεύματος. Συμφωνία δηλαδή σε ποιες περιπτώσεις η ΔΕΗ θα αυξάνει την τιμή της κιλοβατώρας και πόσο. Αυτό σημαίνει ο εκ πρώτης όψεως ακαταλαβίστικος όρος “ρήτρα αναπροσαρμογής”.

Μια πρώτη ιδέα θα πάρετε εδώ ([link], ναι, ναι, ναι, στην κρατική ΕΡΤ). Λίγο πιο βαθιά στο θέμα θα μπείτε ακούγοντας την εμπειρία της συναδέλφου, Αριάδνης Νούκα ([link]). Αν συνεχίζετε να ενδιαφέρεστε, ρίξτε μια ματιά σε αυτά τα τέσσερα δημοσιεύματα ([link] , [link] , [link] και [link]).

Στο βίντεο ([link]) θα ακούσετε από πρώτο χέρι, δηλαδή από ζεματισμένο καταναλωτή, πώς υπολογίζεται η ρήτρα αναπροσαρμογής. Ξέρω, ξέρω, στην αρχή θα ζαλιστείτε. Μια από τα ίδια κι εγώ. Για αρχή κρατήστε τον όρο οριακή τιμή συστήματος (ΟΤΣ). Διευκρινίζω ότι δεν υιοθετώ τα σχόλια του καταναλωτή για τη ΔΕΗ και τη Volton. Επωνύμως μας μεταφέρει την εμπειρία του κι αυτό είναι απόλυτο δικαίωμά του. Ο καθημερινός υπολογισμός της οριακής τιμής συστήματος, περιγράφεται σε αυτό το άρθρο ([link]).

Σε ένα μήνα το πολύ, θέλοντας και μη, θα σας περάσει η ζαλάδα κι αυτά θα τα ξέρετε “απέξω κι ανακατωτά”.

Μη χολοσκάτε για όσα δεν καταλαβαίνετε προς το παρόν. Οι περισσότεροι από εσάς δεν έχετε υπογράψει καμία ρήτρα αναπροσαρμογής στη σύμβασή σας με τη ΔΕΗ. Κι αφού δεν έχετε υπογράψει τέτοιο χαρτί και βέβαια δε σας δεσμεύει. Πως είπα; Έχετε υπομονή.

Η ρήτρα αναπροσαρμογής είναι “καινούργιο φρούτο”. Στο πιο πάνω δημοσίευμα της ΕΡΤ ξεκάθαρα αναφέρεται ότι η ΔΕΗ άρχισε να χρεώνει ρήτρα αναπροσαρμογής από τον Αύγουστο του 2021. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι πιθανότατα από τότε άρχισε να ενσωματώνει τέτοιο όρο στις συμβάσεις της. Σήμερα μου φέραν σύμβαση της ΔΕΗ με ημερομηνία 27-8-2021 που δεν περιλαμβάνει ρήτρα αναπροσαρμογής. Το βέβαιο είναι ότι οι δύο δικές μου συμβάσεις με τη ΔΕΗ, του 2012 και του 2013 δεν με δεσμεύουν με ρήτρα αναπροσαρμογής. Οι συμβάσεις των άλλων παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος είναι πιο πρόσφατες, άρα είναι πιθανό να περιλαμβάνουν ρήτρα αναπροσαρμογής.

Κρατήστε το βασικό. Εσείς οι περισσότεροι από τους αναγνώστες, που είστε παλιοί πελάτες της ΔΕΗ απλά δεν υπογράψατε ποτέ τέτοιο όρο.

Ο κώδικας προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος (απόφαση της 29-3-2013 του υφυπουργού ΥΠΕΚΑ, ΦΕΚ τ. Β, αρ. 832/2013) στο άρθρο 30 είναι σαφής. Η ΔΕΗ και οι άλλοι πάροχοι μπορούν να τροποποιήσουν μονομερώς τη σύμβαση, δηλαδή να σας αλλάξουν τη χρέωση χωρίς να υπογράψετε καινούργια σύμβαση, μόνο αφού σας ενημερώσουν εγγράφως 60 ημέρες πριν αρχίσουν να ισχύουν οι τροποποιήσεις της σύμβασης. Την ειδοποίηση αυτή μπορούν να την ενσωματώσουν στο λογαριασμό του ρεύματος. Κάντε τον κόπο και ρίξτε μια ματιά σε προηγούμενους λογαριασμούς. Ο Στάσσης κι οι διοικητάδες των άλλων παρόχων ηλεκτρικού ρεύματος σας ενημέρωσαν ποτέ ότι σας αλλάζουν τη χρέωση προσθέτοντας ρήτρα αναπροσαρμογής; Σε περίπτωση που υπάρξει τέτοια ειδοποίηση στο μέλλον θα πρέπει ταυτόχρονα να σας ενημερώνουν ότι έχετε 30 μέρες προθεσμία να “σπάσετε” τη σύμβαση. Τόσο απλά.

Εύλογη είναι η απορία σας. Τι στην ευχή γίνεται με τη ρημάδα τη ρήτρα αναπροσαρμογής; Ο Στάσσης κυριολεκτικά “ζωγραφίζει” χαρτιά όπως του καπνίσει και δε δίνει λογαριασμό σε κανέναν; Δε μπορεί, κάπου πρέπει να “πατάει”.

Σύμφωνα με το άρθρο 45 του κώδικα προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος αν διαφωνείτε με το λογαριασμό έχετε προθεσμία μέχρι τη λήξη της προθεσμίας εξόφλησης του επόμενου λογαριασμού από αυτόν που αμφισβητείτε για να υποβάλετε στον πάροχο γραπτά τις αντιρρήσεις σας. Παράδειγμα: ένας λογαριασμός μου λήγει στις 8-4-2022. Μέχρι τότε μπορώ να υποβάλω αντιρρήσεις κατά αυτού του λογαριασμού και του αμέσως προηγούμενου. Κατά τη διάταξη αυτή για όσους λογαριασμούς δεν υπέβαλα εμπρόθεσμα αντιρρήσεις, δε μπορώ να απευθυνθώ ούτε στα δικαστήρια ούτε στο συνήγορο του καταναλωτή.

Μη σας μπερδεύει ο όρος αντιρρήσεις. Μια “ένσταση” είναι. Την υποβάλετε από τον υπολογιστή σας προς τον πάροχό σας. Θα δείτε παρακάτω αναλυτικά.

Εκεί νομίζει ότι “πατάει” ο Στάσσης. Πλανάται πλάνην οικτράν. Η διάταξη αυτή είναι ξεκάθαρα αντισυνταγματική. Στο άρθρο 20 παράγραφος 1 του συντάγματος κατοχυρώνεται το δικαίωμα δικαστικής προστασίας, ότι δηλαδή σ’ αυτό το κράτος θα υπάρχει πάντα ένα δικαστήριο για να μπορείτε να απευθυνθείτε και να διεκδικήσετε το δίκιο σας. Δε χρειάζεται διδακτορικό στο συνταγματικό δίκαιο για να το καταλάβετε. Παραδείγματος χάριν σας στέλνω μια επιστολή ότι το σπίτι σας μου ανήκει κι έχετε προθεσμία 2 μήνες για να το αμφισβητήσετε. Εσείς μένετε άπραγοι, διότι πρώτα και πάνω απ’ όλα ο ισχυρισμός μου είναι γελοίος. Δικαιούμαι να σας βγάλω από το σπίτι σας; Είναι αστείο και να το συζητάμε.

Χρειάζεται όμως ένα δικαστήριο για να διαπιστώσει την αντισυνταγματικότητα. Στο σημείο αυτό ο Στάσσης νομίζει ότι θα γλιτώσει επειδή τα έξοδα της προσφυγής στη δικαιοσύνη είναι πολλά, οπότε νομίζει ότι οι περισσότεροι από εσάς δε θα συνεχίσουν δικαστικά γι’ αυτό το λόγο. Λύση υπάρχει. Θα σας την περιγράψω αναλυτικά σε επόμενο άρθρο. Προέχει να υποβληθούν οι αντιρρήσεις. Κάθε πράγμα στον καιρό του κι ο κολιός τον Αύγουστο.

Κατά τον κώδικα προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος (άρθρο 45) οι αντιρρήσεις πρέπει να είναι τεκμηριωμένες. Θα δούμε παρακάτω τις λεπτομέρειες. Το βέβαιο είναι ότι εσείς, η μεγάλη πλειοψηφία των αναγνωστών που ποτέ δεν υπογράψατε για ρήτρα αναπροσαρμογής, χρειάζεστε τη σύμβαση για να μπορείτε να αποδείξετε το δίκιο σας. Οι υπόλοιποι χρειάζεστε τη σύμβαση για να ξέρετε τι ακριβώς υπογράψατε.

Απευθύνεστε στο τοπικό κατάστημα της ΔΕΗ. Είτε μεταβαίνετε προσωπικά είτε στέλνετε ηλεκτρονική επιστολή (email). Δε χρειάζονται πολλά. Αρκεί αριθμός παροχής και αίτημα αντιγράφου της σύμβασης. Κι αριθμό παροχής να μη γνωρίζετε (αναφέρεται βέβαια στο λογαριασμό), πάλι μπορούν να τον βρουν στον υπολογιστή. Αν δε σας δίνουν το ιμέιλ, ζητήστε το όνομα του υπαλλήλου της ΔΕΗ που σας το αρνείται, οπότε θα καταλάβει αμέσως ότι “δε χωρατεύετε”. Όλοι οι υπάλληλοι της ΔΕΗ έχουν υπηρεσιακό ιμέιλ. Υπάρχει περίπτωση να σας απαντήσουν ότι η σύμβαση δε βρίσκεται στη ΔΕΗ, αλλά στον ΔΕΔΔΗΕ (είναι θυγατρική εταιρία της ΔΕΗ). Στην εταιρία αυτή θεωρούν ότι οι υπάλληλοί τους είναι πιο ευαίσθητοι από εμάς τους κοινούς θνητούς, οπότε ακόμα και τώρα βρίσκονται σε σκληρό λοκντάουν (lockdown). Εργάζονται με κλειστές πόρτες για το κοινό. Απλό είναι, στέλνετε ιμέιλ.

Παραθέτω τη δική μου αίτηση προς τη ΔΕΗ.

……………

ΠΡΟΣ

ΤΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΑΡΤΑΣ ΤΗΣ ΔΕΗ

ΑΙΤΗΣΗ

Άρη Τάτση του Ιωάννη, δικηγόρου, κατοίκου Άρτας, οδός Αμβρακίας 6.

……………………

Είμαι αντισυμβαλλόμενος της ΔΕΗ όσον αφορά τις παροχές με αριθμούς … και ….

Οι διατάξεις των παρ. 2 και 3 του άρθρου 45 του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες (απόφαση της 29-3-2013 του ΥΦΥΠΕΚΑ, ΦΕΚ Β, τ. 832/2013) έχουν ως εξής:

 2. Για κάθε διαφωνία μεταξύ Πελάτη και Προμηθευτή, ο Πελάτης μπορεί να απευθυνθεί στον Συνήγορο του Καταναλωτή, ή σε κάθε άλλο αρμόδιο όργανο που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία, που λειτουργεί ως εξωδικαστικό όργανο συναινετικής επίλυσης καταναλωτικών διαφορών.

3. Ειδικότερα, σε περίπτωση διαφωνίας του Πελάτη ως προς το ποσό του Λογαριασμού Κατανάλωσης, ακολουθείται η εξής διαδικασία, ως προϋπόθεση προσφυγής σε ένδικα μέσα ή εξωδικαστική συναινετική διαδικασία:

α. Ο Πελάτης οφείλει να υποβάλει τεκμηριωμένες αντιρρήσεις εγγράφως προς τον Προμηθευτή του, πριν τη λήξη της προθεσμίας εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης που έπεται του Λογαριασμού Κατανάλωσης που αμφισβητείται.

β. Ο Προμηθευτής, εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από τη λήψη των αντιρρήσεων του Πελάτη, αποφαίνεται τεκμηριωμένα, οριστικοποιεί τα ποσά των πληρωμών, και κοινοποιεί στον Πελάτη Τελική Κατάσταση Πληρωμών και ιστορικό δεδομένων κατανάλωσης, θέτοντας προθεσμία εξόφλησης τουλάχιστον δέκα (10) εργάσιμων ημερών και σε κάθε περίπτωση όχι συντομότερη από την προθεσμία εξόφλησης του Λογαριασμού Κατανάλωσης που αμφισβητείται.

γ. Ο Πελάτης, εφόσον συμφωνεί, καταβάλει το ποσό της Τελικής Κατάστασης Πληρωμών, εντός της προθεσμίας που αναγράφεται σε αυτήν”.


Επιθυμώ να υποβάλω αντιρρήσεις κατά των λογαριασμών εκδόσεως την 18-1-2022 και την 14-3-2022 όσον αφορά την 1η παροχή και την 17-1-2022 και την 11-3-2022 όσον αφορά τη 2η παροχή.

Υπενθυμίζω ότι οι σχετικές προθεσμίες λήγουν την 7-4-2022 και την 27-4-2022.

Για την υποβολή των αντιρρήσεων χρειάζομαι αντίγραφα των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος μεταξύ εμού και της ΔΕΗ. Επισημαίνω ότι σε περίπτωση καθυστέρησης εκ μέρους σας, η ευθύνη για οποιαδήποτε απώλεια προθεσμίας εκ μέρους μου θα βαρύνει τη ΔΕΗ και βεβαίως θα θεωρήσω τη σχετική κωλυσιεργία ως σκόπιμη.

Για τους λόγους αυτούς, ζητώ

Να μου χορηγήσετε αντίγραφα των συμβάσεων προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος των ως άνω δύο παροχών.

Άρτα, 31-3-2022

Ο αιτών”

Μα ο χρόνος τρέχει. Μέχρι να πάρουμε στα χέρια μας τις συμβάσεις τι θα κάνουμε; Θα χάνουμε προθεσμίες και θα κινδυνεύουμε να χάσουμε τα δικαιώματά μας; Εύλογη απορία.

Απάντηση: Όχι βέβαια. Δεν ευθύνεστε εσείς για οποιαδήποτε καθυστέρηση εκ μέρους της ΔΕΗ να βρει και να σας δώσει τη σύμβαση. Στις αντιρρήσεις θα ισχυριστείτε ότι ουδέποτε υπογράψατε τέτοιο όρο κι ας αποδείξει η ΔΕΗ το αντίθετο, όταν με το καλό βρει τη σύμβαση.

Σε κάποιες από τις συμβάσεις έχετε υπογράψει ότι ένα ξεχωριστό κείμενο με τίτλο “γενικοί όροι και συμφωνίες” είναι αναπόσπαστο μέρος της σύμβασης. Ζητάτε από τον υπάλληλο της ΔΕΗ να σας το δώσει. Σε εμένα η υπάλληλος της ΔΕΗ απάντησε ότι σε όλους τους πελάτες τους έδιναν μόνο τη σύμβαση και κανένα άλλο κείμενο. Επέμεινα. Ζήτησα και πάλι αντίγραφο. Μου απάντησε ότι τέτοιο έγγραφο δεν έχει. Κράτησα το όνομά της. Έχετε και δικαιώματα. Υπάρχει και δίκαιο του καταναλωτή. Στην περίπτωση αυτή δεσμεύεστε μόνο από τη σύμβασή σας στο μέτρο που αυτή είναι νόμιμη.

Παραθέτω τις δικές μου αντιρρήσεις.

………….

ΠΡΟΣ

ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ

ΑΝΤΙΡΡΗΣΕΙΣ

Άρη Τάτση του Ιωάννη, δικηγόρου, κατοίκου Άρτας, οδός Αμβρακίας 6.

……………………

Είμαι αντισυμβαλλόμενος της ΔΕΗ όσον αφορά την παροχή με αριθμό …. Στον λογαριασμό εκδόσεως 11-3-2022 περιλαμβάνεται ποσό 55, 34 ευρώ με αιτιολογία χρέωσης “ρήτρα αναπροσαρμογής”. Στον λογαριασμό εκδόσεως 17-1-2022 περιλαμβάνεται ποσό 75, 12 ευρώ με την ίδια αιτιολογία. Η προθεσμία εξόφλησης του λογαριασμού εκδόσεως 11-3-2022 λήγει την 27-4-2022.

Στο από 15-11-2013 συμβόλαιο παροχής ηλεκτρικού ρεύματος για οικιακή χρήση ουδείς όρος υφίσταται σχετικά με οποιαδήποτε ρήτρα αναπροσαρμογής. Ουδέποτε με ενημερώσατε κατ’ άρθρο 30 του κώδικα προμήθειας ηλεκτρικού ρεύματος για οποιαδήποτε τροποποίηση του ως άνω συμβολαίου.

Κατ’ άρθρο 45 του ιδίου ως άνω κώδικα υποβάλλω τις παρούσες αντιρρήσεις όσον αφορά αμφοτέρους τους ως άνω λογαριασμούς.

Επισημαίνω ότι η ως άνω συμπεριφορά σας συνιστά και ποινικά αδικήματα, ήτοι προφανή απάτη, υπεξαίρεση όσον αφορά το ποσό της εγγύησης που σας έχω ήδη καταβάλει, και εκβίαση ότι θα μου διακόψετε την παροχή, αν δεν σας καταβάλω τα ως άνω εξώφθαλμα παράνομα κονδύλια.

Ρητά επιφυλάσσομαι παντός νομίμου δικαιώματός μου.


Για τους λόγους αυτούς, ζητώ

Να ακυρώσετε τις ως άνω χρεώσεις από τους λογαριασμούς εκδόσεως την 17-1-2022 και την 11-3-2022.

Να μου χορηγήσετε αντίγραφο των παρουσών φέρον τον αριθμό πρωτοκόλλου.

Άρτα, 4-4-2022

Ο υποβάλλων τις αντιρρήσεις”

Τις αντιρρήσεις μπορείτε να υποβάλετε είτε μέσω της ιστοσελίδας της ΔΕΗ ([link]) είτε με ιμέιλ στο customercare@dei.gr κι αν θέλετε χρησιμοποιείτε το δικό τους έντυπο ([link]).

Αν δεν έχετε στα χέρια σας αντίγραφο της σύμβασης προσθέτετε στις αντιρρήσεις τα εξής:

“Επικουρικά, σε περίπτωση που στη σύμβασή μου εμπεριέχεται όρος περί ρήτρας αναπροσαρμογής, αυτή είναι παράνομη, καταχρηστική και αδιαφανής, συνεπώς δε άκυρη”.

Ταυτόχρονα υποβάλλετε και σχετική αναφορά στον συνήγορο του καταναλωτή. Είναι πανεύκολο και δωρεάν. Γίνεται από τον υπολογιστή σας. (http://www.synigoroskatanaloti.gr/stk_ReportGuidelines.html).

Καλό θα ήταν να κοινοποιήσετε τις αντιρρήσεις σας και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (https://www.rae.gr/contact/).

Σε περίπτωση που θέλετε να υποβάλετε μήνυση για απάτη και υπεξαίρεση, χρήσιμο είναι να γνωρίζετε ότι τα αδικήματα αυτά διώκονται κατ’ έγκληση. Πρέπει δηλαδή να υποβληθεί η μήνυση/έγκληση εντός προθεσμίας 3 μηνών από τη στιγμή που τα διαπιστώσατε. Έχουμε χρόνο γι’ αυτά. Προέχει να υποβληθούν εμπρόθεσμα οι αντιρρήσεις.

Από τη ΔΕΗ ή τον άλλο πάροχο υποχρεούνται να απαντήσουν σε 10 μέρες. Θα δούμε κι αναλόγως θα πράξουμε. Μην ξεχνάτε, σας έταξα και άρθρο για το μηχανισμό που θα πάρουμε πίσω και τις παράνομες χρεώσεις των προηγούμενων λογαριασμών.

Σας έκανε εντύπωση που η δικές μου χρεώσεις για τη ρήτρα αναπροσαρμογής ήταν σχετικά μικρές σε σχέση με τα ιλιγγιώδη νούμερα που ήρθαν σε άλλους; Θυμήθηκα λοιπόν ότι πριν κάποιους μήνες κατ’ εντολή της ΔΕΗ μου τηλεφώνησε δικηγορικό γραφείο για οφειλή 90 ευρώ. Τους έστειλα εξώδικο προειδοποιώντας ότι θα προσφύγω στην αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων. Βρε μπας κι ο Στάσσης της ΔΕΗ την έχει δει άγιος, οπότε κι αυτός φοβέρα θέλει;

Τους ελάχιστους που ακόμα απορούν για τον τίτλο του άρθρου τους παραπέμπω στο άρθρο μου “ποιος είναι ο Γ. Στάσσης της ΔΕΗ”.

Ο Άρης Τάτσης είναι δικηγόρος Άρτας (https://aristatsis.wordpress.com/). Ειδικεύεται σε διαζύγια, τροχαία ατυχήματα και πτωχευτικό νόμο.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: