Design a site like this with WordPress.com
Ξεκινήστε

Τα λαμόγια του ηλεκτρονικού εμπορίου

Αγόρασα ένα προϊόν από την ιμπέι (ebay). Πρόκειται για αμερικάνικη εταιρία που λειτουργεί ως ηλεκτρονικός μεσάζοντας ανάμεσα στο κατάστημα και τον καταναλωτή. Τυπικά δηλαδή αγόρασα από αγγλικό κατάστημα, ουσιαστικά όμως από την αγγλική θυγατρική της αμερικανικής ιμπέι.

Συναλλαγή της τάξης των 10 ευρώ, οπότε δε χρειαζόταν ιδιαίτερη προσοχή εκ μέρους μου που για πρώτη φορά συναλλασόμουν με την ιμπέι. Πλήρωσα, επιβεβαίωσαν την παραγγελία και την πληρωμή και με ενημέρωσαν ότι θα μου έστελναν το προϊόν σε περίπου ένα μήνα.

Αφού πέρασε ο μήνας και δεν είχα από την ιμπέι ούτε φωνή ούτε ακρόαση τους έστειλα εξώδικο. Κυρίως ζητούσα να μου πουν την ταχυδρομική εταιρία με την οποία έστειλαν το δέμα και τον κωδικό εντοπισμού. Για σας που δεν έχετε σχετική εμπειρία επισημαίνω ότι κάθε δέμα έχει έναν αριθμό. Μπαίνεις στη σελίδα της ταχυδρομικής εταιρίας και το βρίσκεις πανεύκολα, ακόμη κι αν από ανθρώπινο λάθος βρέθηκε σε εσφαλμένη διαδρομή. Καμία απάντηση από την ιμπέι στο εξώδικο.

Αντί για απάντηση συνεχίζουν να μου στέλνουν διαφημιστικά ιμέιλ. Εγώ τους ρώτησα ευθέως αν είναι απατεώνες κι αυτοί μου στέλνουν διαφημίσεις. Τα συμπεράσματα δικά σας.

Τα πράγματα ήταν απλά. Έκανα μήνυση στον πρόεδρο της ιμπέι και τους διευθυντές της θυγατρικής της στην Αγγλία για απάτη και βεβαίως για την προσβολή (έμπρακτη εξύβριση). Αμέσως έστειλα εξώδικο στο κατάστημα από το οποίο υποτίθεται ότι αγόρασα. Τους κοινοποίησα την κατατεθειμένη μήνυση με τις σφραγίδες της και τα όλα της και βεβαίως μετάφραση στα αγγλικά. Τους ζήτησα να μου πουν την άποψή τους, εξηγώντας τους ότι αν οι εξηγήσεις τους δεν είναι πειστικές θα τους συμπεριλάβω στη μήνυση.

Και πάλι σιωπή από Αγγλία. Οποιοσδήποτε έστω και ελάχιστα σοβαρός έμπορος αμέσως θα μου έστελνε αμέσως την ταχυδρομική εταιρία και τον κωδικό εντοπισμού. Με την κουτοπονηριά τους δηλαδή απέδειξαν εξώφθαλμα ότι πρόκειται για κύκλωμα απατεώνων. Άρχισα λοιπόν να ψάχνω και για το κατάστημα αυτό στο αγγλικό μητρώο εταιριών (companies house).

Υπέβαλα λοιπόν νέα μήνυση κατά των αχυρανθρώπων στους οποίους υποτίθεται ότι ανήκε η επιχείρηση. Έχετε λίγη υπομονή θα δείτε παρακάτω ολοκληρωμένη την εικόνα.

Αφού υπέβαλα τη συμπληρωματική μήνυση, την οποία βέβαια κοινοποίησα σε όλους τους δικηγόρους Άρτας, όπως είχα κάνει και με την αρχική μήνυση, μαγικά, όλως τυχαίως και συμπτωματικά το πρωί της επομένης μου ήρθε μήνυμα στο κινητό μου από τα ΕΛΤΑ να παραλάβω το δέμα. Θα μου το έφερνε, λέει διανομέας στο γραφείο. Στο γραφείο βρήκα ειδοποιητήριο, που έγραφε για συστημένο. Αλήθεια για τα δικά σας συστημένα τα ΕΛΤΑ σας στέλνουν μηνύματα στο κινητό; Ευχαριστώ βεβαίως τα σαΐνια των ΕΛΤΑ γιατί έτσι με “ψύλλιασαν” ακόμα περισσότερο.

Παρέλαβα το δέμα. Υπήρχε αποστολέας κι έτσι αποδείχτηκε περίτρανα, πέρα από κάθε αμφιβολία ο μηχανισμός της απάτης. Το 2015 ένας πακιστανός ιδρύει το ηλεκτρονικό κατάστημα στην Αγγλία, το οποίο συνεχίζει να είναι ενεργό ως επιχείρηση. Από τότε μέχρι σήμερα η επιχείρηση άλλαξε άλλες δύο επωνυμίες, όλες παρόμοιες μεταξύ τους. Το 2018 η επιχείρηση μεταβιβάστηκε σε άλλον πακιστανό, που πλέον πήρε την αγγλική υπηκοότητα. Αυτός μου έστειλε τελικά το δέμα. Ταυτόχρονα το 2016 με έδρα την ίδια διεύθυνση ιδρύθηκε ίδιο κατάστημα με περίπου ίδια επωνυμία και ίδιο αντικείμενο που ανήκε σε μια πολωνή, το οποίο έκλεισε το 2018Μόλις έκλεισε η επιχείρηση της πολωνής στη ίδια διεύθυνση με την ίδια περίπου επωνυμία άνοιξε ίδιο κατάστημα ένας άγγλος με μάλλον πακιστανικό όνομα. Αυτός έκλεισε την επιχείρησή του το 2019. Μόλις έκλεισε κι αυτή η επιχείρηση στην ίδια διεύθυνση με περίπου την ίδια επωνυμία άνοιξε ίδιο κατάστημα ο πακιστανός που μου έστειλε το δέμα. Το κατάστημα αυτό έκλεισε το 2021.

Μια ανακεφαλαίωση. Μια πολωνή και δύο νεαροί πακιστανοί (γεννηθέντες το Δεκέμβριο 1988), πολιτογραφημένοι άγγλοι, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα από την είσοδό τους στο Ηνωμένο Βασίλειο, λειτούργησαν ταυτόχρονα τέσσερις εταιρίες με ουσιαστικά την ίδια επωνυμία και το ίδιο εμπορικό αντικείμενο στην ίδια έδρα . Η μία εταιρία λειτουργεί από την αρχή μέχρι σήμερα, ενώ οι άλλες τρεις διαδοχικά άρχισαν και έπαυσαν τη δραστηριότητά τους όπως περιγράφω πιο πάνω. Ένα κανονικό φανερό μαγαζί, ιδιοκτησίας των ως άνω πακιστανών. Ταυτόχρονα στην ίδια διεύθυνση με παρόμοιες επωνυμίες άνοιξαν και έκλεισαν διαδοχικά τρία κρυφά μαγαζιά .

Ξέρω, ξέρω, κάποιοι ζαλιστήκατε . Έτσι συμβαίνει στην αρχή. Είναι επειδή το κολπάκι είναι τόσο χαζό. Στην αρχή ο εγκέφαλός σας αρνείται να το “χωρέσει” . Πώς θα σας φαινόταν αν ο έμπορος της γειτονιάς σας διατηρούσε στην ίδια διεύθυνση εικονική επειχείρηση με την ίδια επωνυμία και το ίδιο αντικείμενο και ταυτόχρονα καταγγελλόταν ότι εξαπατά τους πελάτες του; Θα του δίνατε προκαταβολή για να σας φέρει εμπόρευμα;

Πιο απλό δε γίνεται. Ένα μαγαζί για να τραβάει την πελατεία με τις προκλητικά χαμηλές τιμές και για την τυπική συμμόρφωση με το νόμο. Και τρία μαγαζιά που μόλις το πράγμα φουντώνει και μαζεύονταν αρκετοί εξαπατηθέντες καταναλωτές που θα έψαχναν το θέμα, κλείνουν μαγικά, οπότε η ευθύνη επιρριπτόταν στους αχυρανθρώπους που τα διοικούσαν. Ποιος θα υπέβαλε μήνυση σε ξένη χώρα κατά ιδιοκτήτη πτωχευμένης επιχείρησης για ζημιά της τάξεως των 10 ευρώ;

Επειδή και στην Αγγλία υπάρχουν ΑΦΜ, αντιλαμβάνεστε βεβαίως ότι η μεγάλη και σίγουρη ιμπέι, που εδώ και 7 χρόνια προφανέστατα δέχεται τα παράπονα των εξαπατηθέντων από τους πακιστανούς απ’ το Λονδίνο επίσης προφανέστατα γνωρίζει και πολύ καλά μάλιστα την απάτη. Οπότε προφανέστατα και πάλι η ιμπέι είναι για τα καλά μέσα στο κόλπο της απάτης. Και βεβαίως οι πανίβλακες πακιστανοί είναι αχυράνθρωποι.

Η πρεμούρα των ΕΛΤΑ με το μήνυμα στο κινητό ήταν ύποπτη. Ερεύνησα λοιπόν τον κωδικό εντοπισμού του δέματος στην ιστοσελίδα τους. Όλα φαίνονται κανονικά. Μπήκε στη χώρα, πέρασε από το τελωνείο, όπου πήρε απαλλαγή λόγω ποσού και ήρθε στην Άρτα. Έλα μου ντε που μέσα στην αγγλική επικράτεια υποτίθεται ότι ταξίδεψε με τη Ρόγιαλ Μέιλ (Royal Mail, τα αγγλικά ΕΛΤΑ). Οι άγγλοι δεν τον ξέρουν αυτόν τον κωδικό εντοπισμού. Κι υποτίθεται βέβαια ότι αυτοί τον τύπωσαν πάνω στα αυτοκόλλητα που βρίσκονται επικολλημένα στη συσκευασία που παρέλαβα.

Διευκρινίζω ότι τα δέματα που διακινούνται από χώρα σε χώρα έχουν τον ίδιο κωδικό εντοπισμού. Τον βάζεις στη μία ταχυδρομική εταιρία κι έτσι βρίσκεις όλη τη διαδρομή του. Ενώ λοιπόν το δέμα έχει αγγλικό κωδικό εντοπισμού (GB, εκ του Great Britain) και εμφανίζεται κανονικά στα ΕΛΤΑ, δεν εντοπίζεται στο σύστημα του αγγλικού ταχυδρομείου.

Έστειλα εξώδικο σε ΕΛΤΑ και Ρόγιαλ Μέιλ. Τα ΕΛΤΑ δεν μου εξήγησαν γιατί με είχαν στα ώπα ώπα και μου έστειλαν sms για απλό δέμα.

Η Ρόγιαλ Μέιλ το τερμάτισε. Μου απάντησε ότι στους πακιστανούς παρέχει μια ιδιαίτερη υπηρεσία, ώστε η διαδρομή των δεμάτων που στέλνουν δε φαίνεται στο ηλεκτρονικό της σύστημα. Το αληθές είναι ότι οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες εντοπισμού δημιουργήθηκαν από τις ταχυδρομικές εταιρίες, ώστε να δημιουργήσουν αίσθημα ασφάλειας στους καταναλωτές, οι οποίοι μπορούν πλέον να ελέγχουν τη διαδρομή των προϊόντων που αγοράζουν ηλεκτρονικά, με αποτέλεσμα να αυξάνεται το ηλεκτρονικό εμπόριο και βεβαίως τα έσοδα των ταχυδρομικών εταιριών που το διαμετακομίζουν. Τόσο απλό είναι αυτό. Βέβαια πρόκειται για ξεκάθαρη ομολογία ότι υπάρχει κύκλωμα.

Π ρόκειται για αυταπόδεικτο, προφανέστατα τεράστιο σκάνδαλο απάτης όχι μόνον όσον αφορά τη μαζική εξαπάτηση των καταναλωτών, αλλά και με τραπεζικές και φορολογικές εκφάνσεις . Πολύ απλά η ιμπέι μου προσπάθησε να μου “φάει” τα χρήματά μου (κι όλων των υπολοίπων θυμάτων της), επειδή δήθεν συνεργαζόταν με μια αγγλική επιχείρηση που την είχε μια πολωνίδα, μόλις η πολωνίδα έκλεισε την επιχείρησή της τη διαδέχθηκε η επιχείρηση ενός άγγλου με πακιστανικό όνομα, η οποία κι αυτή έκλεισε κι αμέσως άνοιξε ο πακιστανός που στην ίδια διεύθυνση και σήμερα λειτουργεί το ηλεκτρονικό κατάστημα, δέχεται πληρωμές στο τραπεζικό σύστημα της Αγγλίας, συνεργάζεται με τους κολοσσούς ιμπέι και άμαζον (amazon) και χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες του επίσης κολοσσού πέιπαλ (paypal), οι αποστολές της απολαμβάνουν τιο ιδιαίτερο προνόμιο να ταξιδεύουν μυστικά με την ρόγιαλ μέιλ, προφανώς με την κάλυψη του μυστικού πράκτορα Τζέιμς Μποντ, συστηματικά εξαπατά τους καταναλωτές εμφανίζοντας προκλητικά χαμηλές τιμές, εισπράτοντας τα χρήματα από τα θύματα και ουδέποτε αποστέλλοντας τα προϊόντα και όλα αυτά σαν να μην τρέχει κάστανο κατά το κοινώς λεγόμενο κι οι αγγλικές αρχές σφυρίζουν αδιάφορα κι απλά αρχειοθετούν στα τεφτέρια τους τα μαγαζιά που ανοιγοκλείνουν στην ίδια διεύθυνση με την ίδια επωνυμία οι αχυράνθρωποι.

Έτυχε να ζήσω στην Αγγλία για ένα εξάμηνο στα πλαίσια εντός προγράμματος ανταλλαγής φοιτητών (Εράσμους). Το αγγλικό κράτος είναι απείρως σοβαρότερο από την πιο πάνω εικόνα. Για να τα κάνουν αυτά οι πακιστανοί προφανέστατα έχουν πανίσχυρες “πλάτες”.

Υπάρχει έστω και ένας από εσάς τους αναγνώστες αυτού του άρθρου που μετά από όλα αυτά πιστεύει ότι η ιμπέι κάνει αυτά τα κουτοπόνηρα κολπάκια μόνο με αυτό το πακιστανικό μαγαζί;

Είναι βεβαίως πολύ βλακώδης απάτη. Μαζεύει μεν χρήματα, αλλά αφήνει πολύ έντονα, ουσιαστικά ανεξίτηλα ίχνη.

Μετά από την ως άνω ύποπτη συμπεριφορά των ΕΛΤΑ, που ουσιαστικά “κουκούλωνε” το ζήτημα (αν παραλάμβανα, μου πέρναγε ο “καημός” κι έτσι άφηνα την ιμπέι στην ησυχία της να ξεκοκκαλίζει τα κέρδη από τη συστηματική απάτη), εύλογη δεν είναι η υποψία μήπως κι εκεί υπάρχουν μέλη του κυκλώματος που τα “ταΐζει” κανονικότατα η ιμπέι για να την καλύπτουν;

Το νόμιμο καθήκον του διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤΑ, Γεωργίου Κωνσταντόπουλου, είναι προφανές. Να ερευνήσει πάραυτα την υπόθεση και, αν υπάρχουν επίορκοι υπάλληλοι, να τους οδηγήσει στη Δικαιοσύνη μέσα από κρυστάλλινα διαφανείς διαδικασίες και βεβαίως να με ενημερώσει σχετικά. Αν πάλι δεν υπάρχει τέτοιο κύκλωμα στα ΕΛΤΑ να φροντίσει να το αποδείξει στο καταναλωτικό κοινό με πλήρη διαφάνεια προς αποκατάσταση της ήδη τρωθείσας φήμης των ΕΛΤΑ.

Όσον αφορά τη ρόγιαλ μέιλ τα πράγματα είναι ακόμη πιο απλά. Αν έστω και μόνο αυτό το άρθρο (χωρίς καν τις μηνύσεις) φτάσει στα χέρια των αγγλικών διωκτικών αρχών το μαγαζάκι – φάντασμα των πακιστανών θα γίνει φύλλο και φτερό. Άμεσα θα φτάσουν και στα ίχνη της ιμπέι και της ρόγιαλ μέιλ.

Είναι βέβαια τεράστιο το σφάλμα των εξαπατηθέντων καταναλωτών που ήδη έκλεισαν τρεις φορές το ίδιο μαγαζί. Στρέφονται μόνο κατά του καταστήματος, αφήνοντας στο απυρόβλητο την ιμπέι, η οποία προφανέστατα τα ξέρει όλα και τα ανέχεται διότι προφανέστατα παίρνει τη μερίδα του λέοντος από την απάτη και βεβαίως τη ρόγιαλ μέιλ που τους καλύπτει με τις δήθεν μυστικές αποστολές. Προφανώς ήταν τελείως εσφαλμένη και η στρατηγική των δικηγόρων τους.

Προς το παρόν υπέβαλα συμπληρωματική μήνυση για εγκληματική οργάνωση αποτελούμενη από τη διοίκηση της ιμπέι (μητρικής και θυγατρικής στην αγγλία), τη διοίκηση της ρόγιαλ μέιλ, τους πακιστανούς με το κατάστημα φάντασμα και ενδεχομένως τη διοίκηση των ΕΛΤΑ. Αναμένονται συγκλονιστικές εξελίξεις. Για να δούμε. Θα χρειαστεί να απευθυνθώ και στις αγγλικές αρχές;

Θα μου πείτε βέβαια, και με το δίκιο σας, ότι εγώ έχω την τύχη να είμαι δικηγόρος, οπότε εύκολα γνωρίζω τη διαδικασία και βεβαίως έχω πολύ λιγότερα έξοδα για την πρόσβαση στη Δικαιοσύνη. Αυτή όμως είναι η μισή αλήθεια.

Όλη τη διαδικασία εντοπισμού μπορείτε να την κάνετε και μόνοι σας. Δεν υπάρχουν πλέον δέματα κι επιστολές που δεν εντοπίζονται. Όλα φαίνονται στο ίντερνετ. Αν αγοράσετε από το εξωτερικό προφανώς γνωρίζετε έστω και στοιχειδώς την ξένη γλώσσα. Αν η χώρα αυτή είναι ευνομούμενη, τα στοιχεία δημοσιότητας της επιχείρησης του πωλητή είναι άμεσα προσβάσιμα. Μπορεί να μη συντάσσετε εξώδικα, αλλά και απλές ηλεκτρονικές επιστολές (email) μια χαρά κάνουν τη δουλειά τους να αποδείξουν το δίκιο σας.

Αν χρειαστείτε κάποια βοήθεια υπάρχει και ο συνήγορος του καταναλωτή και το ευρωπαϊκό κέντρο καταναλωτή. Δεν απευθύνθηκα στις αρχές αυτές διότι ξεκάθαρα ο συνήγορος του καταναλωτή δεν ασχολείται με υποθέσεις που έχουν ακολουθήσει τη δικαστική οδό. Αλλά εσείς κάλλιστα μπορείτε να ζητήσετε τη βοήθειά τους.

Τι έχετε να χάσετε; Γιατί να επιτρέψετε στους κουτοπόνηρους της ιμπέι να απολαύσουν τη χαρά ότι σας κορόιδεψαν;

Αυτό που με πείραξε κυρίως ήταν ο εμπαιγμός. Έτσι άρχισα να ερευνώ το θέμα. Όσο με αντιμετώπιζαν με τα χαζοκολπάκια τους, τόσο ατσάλωναν τη θέλησή μου να τους βάλω στη θέση τους. Ευελπιστώ βεβαίως να αντιλαμβάνεστε τι ύψους αποζημίωση διεκδικώ πλέον, τώρα που απέδειξα περίτρανα την απάτη.

Ξεκάθαρες κουβέντες. Δεν τάζω σε κανένα σας εύκολα χρήματα. Αλλά τίποτα δεν έχει παραγραφεί. Με ιδιαίτερη χαρά θα δεχτώ και θα υποβάλω στο Δικαστήριο συμπληρωματικά στη δική μου μήνυση τα στοιχεία που θα μου στείλουν άλλοι παθόντες από την ιμπέι, χωρίς το παραμικρό κόστος για αυτούς.

Πραγματικά το μόνο που χρειάζεται είναι να μιλήσουμε μεταξύ μας εμείς οι εξαπατηθέντες. Το email μου είναι: aris.i.tatsis@gmail.com.

Θα σας ενημερώνω για την εξέλιξη.

Ο Άρης Τάτσης είναι δικηγόρος Άρτας (https://aristatsis.wordpress.com/). Ειδικεύεται σε διαζύγια, τροχαία ατυχήματα και πτωχευτικό νόμο.

Advertisement

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: